1. Stojí to čas nebo peníze – protože čas jsou peníze

Hned na začátku je potřeba si vybrat. Buď obsah dodáte vy (ušetřené peníze, ale vložený Váš čas) nebo se vydáte jistě kvalitnější cestou využitím služeb kvalitního copywritera, kterou doporučuji. Má to hned tři výhody. Nechám někoho vydělat. Práce a dosah kvality takového textu bude o několik levelů jinde, než by si to člověk „lepil“ sám a za ušetřený čas můžete vygenerovat třeba peníze pro zaplacení takového obsahu.

Znáte kvalitního copywritera? Určitě se podělte v komentářích pod článkem.

2. Slova a slovíčka na stránce

Obecně platí, že každá jedna webová stránka by měla mít část pro textový obsah bohatě vyplněnou. Samozřejmě tam, kde to dává technicky smysl.

Jak to ale dokázat? Pro některé lidi je to nepřekonatelný problém. Doporučuji se ke stránkám často vracet, stránku po stránce doplňovat a tím ji zároveň oživujeme pro vyhledávání. Často si tak opravíme i chyby.

Bohužel existuje i velká skupina lidí (může to být klidně i Váš klient), která absolutně nechápe význam nějakého obsahu. Například já často slýchávám argumenty typu:

  • nikdo to nečte
  • ostatní (rozumějte konkurence) to na webech nemají
  • proč tam mám psát takové slohovky?
  • prodávají i bez toho
  • nebudu tam nic psát, je tam obrázek!

Ano, bohužel tohle je realita českých webů a e-shopů.

My si tyhle argumenty postupně rozebereme.

2.1 Nikdo to nečte

Tohle Vám většinou řekne člověk, který žádný obsah nemá a tedy „nevidí“ například skrze měření webu, že realita u webu s kvalitním obsahem je úplně opačná (ano nečtou, protože u vás ani nemají co).

Dáváte lidem obsah, který číst chtějí? Není obsah jako obsah, proto ten výše zmíněny copywriter.

2.2 Ostatní to na webech nemají

Ano nemají. Bohužel je stále ještě velké procento majitelů webů a internetových obchodů,  kteří jsou na tom stejně špatně, tedy obsah netvoří. Je třeba pochopit, že toto je ještě stále obrovský problém tak jako to, co lidem na webech předkládáte.

2.3 Proč tam mám psát takové slohovky

Nemusíte psát zrovna slohovky, ale také existuje nějaké doporučené množství znaků, např. 2000 znaků a podobně. Vždy ale záleží individuálně, co má která stránka lidem říci. Je jasné, že například u statusu sociálních sítí je více čtenější příspěvek například 40 znaků (Facebook) než dlouhé texty,  kde to většina opravdu nečte. Ovšem sociální síť má jinou údernost a rychlost zobrazování (aktualizace streamu).

 

misa_facebook

Zde nahoře na příkladu je to vidět. Stránka, která má zatím pouze 168 „fanoušků“. Dosah příspěvku 1.254 lidí, 21 like, 2 komentáře. Ovšem celý status je mystifikace. Slečna na obrázku nemá žádné tetování. Pohrál jsem si ve Photoshopu. Důležité je její jméno “ s uživatelem“. Také je zajímavé, že je to status bez textu. Tím zacílíte na její přátele, kteří fakt obdivují fotku samotnou tak neexistující tetování. Status je neplacený. Tedy dobrý výsledek. Další otázka je, vyvolal nějakou objednávku? Ano, v tomto případě hned několikatisícové focení svatby. Velmi dobře.

ČTĚTE TAKÉ:  Rejoice balík do ruky. Takhle by to mělo vypadat.
2.4 Prodávají i bez toho

Tak v tomto případě platí (pokud je tento argument podložený fakty a není to jen kec), že pokud jde prodej dobře i bez kvalitního obsahu, pak se jedná o skvělý produkt nebo službu, a v tomto případě doporučuji obsah také vylepšit. Jen si představte, co to udělá, pokud k už tak dobré prodejnosti přidáte další vlastnost, která ji o hodně zvedne?

Mohou tedy prodávat o dost více.

2.5 Nebudu tam nic psát, je tam obrázek!

Říká se obrázek lepší než tisíc slov a stále to platí (je to krásné vidět například při analýzách Facebook příspěvku, kdy se o první místo v počtu zasažených uživatelů bije obrázek s videem).

U webu to platí také, avšak uvědomte si jednu věc. Celý internet funguje na vyhledávání. Na slovech. Klíčových i neklíčových, textu. Z toho logicky plyne, že ideální stránka bude mít delší kvalitní text se slovy, která jsou ve vyhledávání zrovna trendy, odkazy například k partnerům a mezi tímto textem obrázky k danému tématu. Ideálně vlastními obrázky (originalita obsahu). Ne pouze z fotobank. Samozřejmě celý obsah musí být zajímavý pro čtenáře.

Jak vysvětluji klientům funkčnost obsahu

Představte si web. Web, který má minimální obsah (nemusím chodit daleko :-D). Takový web se skládá z kódu, designu a obsahu. Text a obrázky. Když na něj přijde robot z vyhledávače, který je určen k hledání textového obsahu, co najde? Najde 90% věcí, které ho nezajímají. Většinou nepopsané obrázky, design, kód a těch 10% (málo) obsahu a to ještě nekvalitního. Jak já říkám napsaného fakt rychlou rukou pod heslem: hlavně ať tam něco máme… .

obsah_www
Proč stavíte web? Jen ať o vás neřeknou, že ho nemáte nebo se chcete kvalitně prezentovat? Tento robot si většinou „odnese“ těchto pár procent nekvalitního nebo ještě hůř od konkurence nebo odjinud zkopírovaného obsahu. Z toho vám ve vyhledávání zázraky opravdu neudělá. A taky není vůbec hloupý, zkopírovaný obsah pozná a ještě vám celou vizi vaši kvalitní vyhledatelnosti může spíš znepříjemnit. Rozhodně vás neposune ve vyhledávání.

Taky častý dotaz, kdy si lidé myslí, že po spuštění jejich webu budou hned nahoře ve vyhledávání. Takhle to, řekl bych, naštěstí nefunguje. Stojí to práci. Dost práce, ale o tom někdy příště.

Popisky v e-shopech

Bohužel toto je velký nešvar. Sám jsem v tomto zatím „kovářova kobyla…“, dělám ostatním a na své nemám čas.

Toto je velmi nevyřešený prostor pro všechny majitele e-shopů. Zde je častý argument „nikdo to nečte“.

Definujme: Co je e-shop?

Může se říct, že e-shop je elektronický automatizovaný obchodník, který (i za vás) prodává 24 hodin denně. I o takového obchodníka se ale musíte postarat. Nebere sice výplatu, ale má své potřeby. Tak jako v kamenné prodejně má i svou výlohu a tou je hlavní stránka. Hlavní stránka se chová jako výloha kamenného obchodu. Pokud kolem prochází člověk a výloha nezaujme … jde pryč.

ČTĚTE TAKÉ:  Jak na úspěšný start internetového obchodu?

Jak vypadá vaše výloha? (úvodní stránka). Je dostatečně informativní pro návštěvníky?
Ano, prodává za vás 24hodin denně. No není to úžasné? Jenže má to své ale, tak jako všechno.

Představte si situaci, kdy výloha zákazníka zaujme a vstoupí dovnitř prodejny (e-shopu).

V kamenné prodejně má možnost si zboží osahat, vidět ho ve 3D, všemi smysly ho vnímat, cítit vůně a tak dále. Už z logiky věci je jasné, že pokud zákazník nenavštíví kamennou prodejnu, ale elektronickou, nemůže si předmět osahat, cítit vůni, vnímat ho naplno, ať je sebelepší. A přesně na toto slouží popisky u zboží, které jsou tak žalostně málo používány.

Co tedy musíte suplovat textem u těchto popisek? Ano, naše smysly. A také potřebu nakoupit. Musíte tedy člověku popsat, proč si danou věc má koupit, co mu dobrého přinese, v čem mu může pomoci. Kvalitním popisem je možno upozadit i cenu produktu. Není to jen o ceně. Vyprávějte příběh svého produktu.

Popisek má i svá specifika z hlediska délky znaku (opět k vůli vyhledávání). Udělejme ho například 150 – 310 znaků.

Příklad – takto ne:

Kabát modré barvy, pánský, materiál kůže.
(tady si dal někdo hodně práce, nebo to kopíroval 🙂 )

Třeba takto (klíčové slovo kabát):

Nabízíme kabát modré barvy, který je vyroben z kvalitních myších kožíšků. Kabát je obarven velice kvalitní barvou, která nepouští a vydrží po dvě generace. Je ideální jako ochrana před deštěm, špatným počasím a ochrání vaše tělo i při pádu. Kabát má mnoho praktických kapes.
Samozřejmě si v textu dělám trošku srandu a nejsem přímo copywriter, ale takto nějak by to mohlo vypadat, nemyslíte?

Doporučuji napsat vše o přidané hodnotě každého výrobku, důkladně popsat vzhled, zdůraznit výhody, přínos pro zákazníka… . Důležité je také dodat nejlépe své vlastní fotky „popisující“ zboží ze všech stran. Fotografie s logem, vodoznakem.

Musíte si u tvorby popisku představit, že vy jste zákazník, který toto zboží nikdy neviděl. Najednou zjistíte, že těch nepřekonatelných 150 – 310 znaků je třeba i málo.

Délka textu je irelevantní, důležité je kolik informace text ponese. Optimální množství (textu) informace prodává. Zeptejte se sami sebe, jestli Vám informace k produktu stačí, aby jste si jej koupili.

Pokud potřebujete s čímkoliv kolem webu poradit, jsem k službám.

Příště se podíváme na zoubek něčemu jinému 🙂

Líbil se Vám článek? Poprosím o sdílení. Děkuji.

 

Hynek Opatřil

Marketingový specialista a SEO konzultant. Dodavatel webových prezentací, fotograf na volné noze.

NASTARTUJI I VÁŠ PROJEKT.

Sdílet na Pinterestu