Soutěž o …

Představte si tento klasický scénář:

Uděláte soutěž na Facebookové stránce. S cílem zvednout zájem a zvednout prodej (například na e-shopu). Co k tomu potřebujete? Vlastní čas nebo čas spolupracovníka, který soutěže realizuje. Nápad a to docela důležité: Cenu, výhru. Většina firem sáhne na účet a chce se ukázat. Dejme tomu, že výhra bude mít hodnotu 2.000 Kč. Napíšete hezký status, vyfotíte výhru a dáte podmínku. Třeba kdo z lidí něco uhodne. Jednoduché.

Důležitá technická stránka věci je ta, že v tomto statusu je pouze fotografie. Dokonce tam není žádný odkaz. Prostě to nikam nevede. Co se tedy stane po zveřejnění? Soutěž je třeba do určitého data nebo postavená podobně. Lidi začnou reagovat. Chtějí soutěžit. Budou možná sdílet, nebo dávat like nebo psát komentáře. Podle toho co po nich chcete. To je ale všechno.

Dochází vám to? Co má obchodník z takovéto soutěže? Marketingově ani prodejně vůbec nic. Výherce vyhraje výhru, vy „utratíte” čas za realizaci, možná i za placenou reklamu statusu, příjdete o 2.000 kč za výhru.

Tihle lidé si chtějí pouze zasoutěžit, popřípadě vyhrát. Nepřišli nakupovat. Ani na Facebook, ani na Váš e-shop. Tím, že je špatně zvolený celý koncept soutěže (ano, někdo je za to zodpovědný), tak pouze investujete. Výsledek je v podstatě 0 nebo-li v tomto vzorovém případě mínus 2.000 Kč plus zaplacený čas Vás nebo spolupracovníka. Všechno špatně.

Jak to tedy například udělat?

Uvedu obecnější příklad.

Cena bude třeba stejná. Vložíte tedy do rozpočtu soutěže 2.000 Kč. Napíšete pěkný status s fotografií (dle uvážení). Do statusu dáte výzvu k akci, na klik odkazu, který do statusu vložíte. Samozřejmě přes nějaký zkracovač a ideálně s UTM parametry (základ je vše měřit!).

Na svém webu nebo e-shopu vytvoříte jednoduchou stránku (nemusí to být přímo příkladná landing page). Po kliku na odkaz ze statusu vyzvěte lidi… k čemu? K akci… pokud chcete být v soutěži (chcete vyhrát?), zadejte třeba jméno a email. Nebo něco jiného, co se Vám hodí do byznysu. Vidíte ten rozdíl oproti průseru výše? Za své peníze teď máte aspoň zákaznický kontakt, který můžete použít pro email marketing.

Samozřejmě můžete lidi “zavést” odkazem třeba do kategorie slev. Nebo na určitý produkt a podobně… .

Chcete ušetřit? Soutěžte třeba o větší slevu na nějakou kategorii nebo produkt/y, více slevových poukázek, kde může vyhrát více lidí. Hned jsou náklady dole. Poukázky mohou darovat, přidaná hodnota… .

Tip: Pokud necílíte na obor, klidně lidem dejte jako výhru volné poukázky do Cinestaru, který je stejně v každém větším městě. Mohou jí darovat. No kdo dnes nechodí rád do kina?

Tip 2: Poukázku pošlete v dopise poštou (náklady minimální). V dopise, který bude krásně textově zpracovaný a bude mít samozřejmě výzvu k akci na web. Jste-li moderní, vytiskněte v něm i QR kod 🙂 Všichni přeci mají chytrý telefon. Ti co ho chcou lépe používat at se podívají zde (odkaz). Dopis, něco co je dnes vyjímečnější a potěší. S vlastním podpisem.

Co Vás ještě napadá?

Takto nápaditě se dá pokračovat do nekonečna … .

Sečteno a podtrženo, měřte, analyzujte, hlídejte cílení a bude to win win win.
Toto je jen jeden z příkladů, jak to udělat lépe a hlavně, aby celá taková soutěž měla smysl a byla měřitelná.

Podělte se v komentářích, jak to děláte vy? Co Vám dává smysl?

Líbil se Vám článek? Poprosím o sdílení. Děkuji.

 

Hynek Opatřil

Sdílet na Pinterestu